”Man and daughter”

Christel Knappe

Antti Rissanen in retrospect

14.6. – 6.7.2014

Avajaiset 13.6. klo 18 – 20. Tervetuloa!

 

”Pari vuotta sitten ruotsalainen kuvataiteilija Christel Knappe ”Roots and Belonging” -näyttelynsä yhteydessä kirjoitti näin: ”Koko elämäni ajan olen ollut sekä sieluni että myös omien biologisten juurieni etsijä. Olen ajatellut paljon sukuani ja kuulumista johonkin. ..Olen etsinyt tuttuja kasvoja, miettien miltä perheeni näyttäisi – näyttäisivätkö he aivan minulta? Ja mistä tulevat minuun ne kaikki asiat, joita minä rakastan – urheilu, musiikki, teatteri ja maalaus…?”  Biologiset juuret löytyivät Oulusta ja etsintä on nyt ohi.

Koskaan isä ja tytär eivät ehtineet kohtaamaan ja keskustelemaan, mutta nyt heidän teoksensa voivat vuoropuhella yhteisessä ”Mies ja tytär -näyttelyssä. Isä Antti Rissanen oli kuvataiteilija ja arkkitehti – tytär Christel Knappe on kuvataiteilija ja arkkitehti.  Isän ja tyttären teokset näyttävät ja kertovat siitä merkityksellisestä yhteisestä, mitä biologinen perimä voi siirtää sukupolvelta toiselle – vaikka aivan eri ympäristöissä.  ”Mies ja tytär” –näyttely  tekee arvostetulle oululaisen kulttuuripersoonalle ja kuvataiteilijalle Antti Rissaselle kunniaa.  Hänen laajasta tuotannostaan poimitut teokset osoittavat hänen monipuolisuutensa ja taitonsa myös kuvataiteilijana.  Yhtä lailla näyttely esittelee Christel Knappen uudet puolet  – hänen totutuin tekniikkansa on temperamaalaus, mutta isänsä retrospektiivisessa katselmuksessa myös hän vuoropuhelee vahvasti monin eri tekniikoin.

”Mies ja tytär” –näyttely koostuu pääsääntöisesti Antti Rissasen ja Christel Knappen akvarelleista, grafiikasta ja piirustuksista. Näyttelyssä on myös oma kokonaisuutensa Christel Knappen temperamaalauksia.

——–

A few years ago Christel Knappe exhibited ”Roots and belonging”  and wrote:

”All my life I have been not only solesearching but also searching for my  biological roots and thinking a lot about my families and belonging. I have  been looking for familiar faces, wondering what my family would look like – would they look just like me? And all the things that I love doing, like sports, music, theatre and painting – where did that all come from? She found her biological roots in Oulu and the search is over.

Father and daughter never got the chance to meet but through the art and this exhibition, a dailog is taking place. Antti Rissanen was an artist and architect and his daughter Christel Knappe is an artist and architect. The work of father and daughter shows us the relevant interaction how amazing it is that bioligical heredity is so strong , despite the different environments.

”The man and the daughter” exhibition makes the prestigious  cultural personality and visual artist Antti Rissanen honour.

These selected works from his vast production demonstrate his versatility and skills as a visual artist. In this exhibition Christel Knappe is showing , apart from her more wellknown temperapaintings and watercolours,  also graphic art in an attempt to interact with her father.

”The man and the daughter” exhibition consists of watercolors, prints and drawings  by Antti Rissanen and Christel Knappe . The exhibition also shows Christel Knappe tempera paintings.

————

Antti Rissanen (1937-76) taiteilijana – kuvauksen laatinut  Janne Rissanen, Tampereella 9.6.2014 :

Antti Rissanen, taitelija- ja kutsumanimeltään Aucu, syntyi oululaisen opettajapariskunnan esikoiseksi 25.6.1937. Jatkosodan loppuvuosina Antti eli pari vuotta sotalapsena Ruotsin Uumajassa. Antille aika oli koettelemus, joka sävytti hänen myöhempääkin elämäänsä. Piirtäjälahjakkuus hänessä nousi esiin jo varhaisessa vaiheessa. Kouluikäisenä Antti menestyi monissa paikallisissa ja valtakunnallisissa piirustus- ja maalauskilpailuissa.

Ystävä- ja tuttavapiiri oppi tuntemaan Aucun paitsi mukavana seuramiehenä, myös karikatyristinä, joka saattoi hauskuuttaa muita ex tempore tekemillään ällistyttävän tarkkanäköisillä piirroksilla.

Ylioppilaaksi päästyään Antti aloitti vuonna 1957 opiskelun Suomen Taideakatemian koulussa Helsingissä, mutta kun vuonna 1959 Oulun yliopistoon perustettiin arkkitehtiosasto, Antti aloitti siellä ensimmäisten joukossa.

Samalta vuodelta armeija-ajalta on jälkipolville säästynyt muutamia helmiä Aucun taidokkaasta piirrosjäljestä: AuK:n kurssijulkaisu, jossa valokuvien sijasta on Aucun piirtämä sivuprofiili kaikista joukkuetovereista sekä Sielutieteen oppikirja, jonka Aucu kuvitti ajan kuluksi 16 päivän putkarangaistuksen aikana kirjan tyhjille muistiinpanosivuille. Näyttelyssä esillä olevan julisteen aiheena oleva Simppeli-Samin mimiikka on peräisin jälkimmäisestä.

Opiskeluaikana Antilla oli ensimmäinen oma näyttelynsä Pohjalaisen Kirjakaupan yläkerrassa syksyllä 1961. Samoihin aikoihin järjestettiin Oulun yliopiston ylioppilaskunnan tunnuksen suunnittelukilpailu. Kilpailun Fiat Lux –nimisen voittajatyön tekijäksi paljastui nimimerkki ”Aucu”, jonka palkintoraati päätteli tarkoittavan Antti Rissasta. Jouluaaton 1961 Kalevassa julkaistiin artikkeli ”toriparlamentista”, joukosta torikahvilan vakioasiakkaita Aucun piirtämien muotokuvien kera. Heidän joukossaan on myös piirros oikeasta toripolliisista, konstaapeli Piiposta, jonka tarkkasilmäinen voi löytää tästä näyttelystä. Seuraavana keväänä syntyi ensimmäinen Ööpinen, arkkitehtiopiskelijoiden vappujulkaisu, jonka toimituskunnassa Aucu piirroksineen oli vahvasti mukana. Aucun käsialaa oli myös Oulun ylioppilaslehden sivuilla 60-luvun alkupuolella seikkaillut Uuno Välkky. Tämä ”kadun ylioppilas” inspiroi näyttävään kampanjaan opiskelija-asuntojen saamiseksi Ouluun, jossa opiskelijat majoittuivat sarjakuvan malliin kukin vuorollaan veneen alle kaupungintaloa vastapäätä Kirkkokadun toiselle puolen Rion talon edustalle. Muutama vuosi tämän jälkeen Kajaanintien varteen jo kohosikin Välkkylän opiskelija-asuntoalue, jonka suunnittelusta vastasi Seppo Valjuksen arkkitehtitoimisto, Aucun ensimmäinen arkkitehdin työpaikka ennen oman toimiston perustamista. Arkkitehdiksi Aucu valmistui vaiheittain 1962 (1. osa) ja 1965 (2. osa).

Auculla oli varsin tuottelias taiteilijavaihe parin vuoden ajan ennen kuolemaansa. Pieksämäellä Hotelli Savon Solmussa hänellä oli yksityisnäyttely kesällä 1976. Puhutteleva ja Aucun jäähyväisiksi maalaama omakuva päätyi sittemmin hänen Kalle-pojastaan tehdyn Miehen kuva –dokumenttielokuvan (2010) keskeiseksi aiheeksi. Tämä dokumentti oli yksi kimmoke siihen, että hänen vanhin lapsensa löysi yhteyden biologisiin lähisukulaisiinsa.

Antti Rissanen (1937-76) as an artist, summary by Janne Rissanen in Tampere 9.6.2014

Antti Rissanen, known as Aucu both by nickname and professional name, was born in Oulu on 25 June, 1937 as the eldest child in a family of teacher parents. Towards the end of World War II he spent a couple of years in Umeå, Sweden. To Antti it turned out to be a traumatic experience, which also impacted later stages of his life. Antti’s artistic talent became apparent already early on in his childhood. During his school years he succeeded very well in many local and national drawing and painting contests.

Aucu’s friends and acquaintances learned to know him as a person who was fun to be with and as a skillful caricaturist who could sketch out incredibly accurate drawings ex tempore in just a few minutes.

After matriculation Antti started his studies at the Finnish Art Academy School in Helsinki, but as a new department of architecture was established in Oulu University in 1959, Antti joined it among the first students.

From the same year we can enjoy good examples of Aucu’s drawing skills from the time when he was in the military service: a publication made of his non-commissioned officer course where Aucu, for example, drew the portraits of his team mates instead of having photos taken of them, and a course book on psychology which he filled up with drawings during a 16-day punishment in the garrison jail on the numerous empty pages reserved for notes. The Mimicry of Simple Sam available as a poster in this exhibition is an example of the latter.

During his architectural studies, in the autumn of 1961 Antti held his first solo exhibition in a local bookstore. At about the same time the Oulu University Students’ Council arranged a competition to design a symbol for the organization. The person behind the winning work named Fiat Lux turned out to be “Aucu”, which the jury then concluded to be Antti Rissanen. In the Christmas Eve issue of the local newspaper Kaleva there was an article about the “market place parliament”, regular customers of the market place café with portraits of them drawn by Aucu also presented in this exhibition. One of them was constable Piippo, the true fat police officer whose statue at the market square later became perhaps the best-known symbol of Oulu. A still alive tradition of Ööpinen magazines, humorous May Day publications, was started by the 3rd year architecture students, Antti being strongly involved in putting it together. In the early 60s in the Students’ Council biweekly newspaper, Aucu was the creator of the cartoon character Uuno Välkky (which could be translated as something like Buster Brainy). This “student of the street” became the symbol of a campaign for getting student housing in place in Oulu in which students literally imitated Uuno, holding a residence under a boat turned upside down in front of the City Hall. A couple of years later Antti was the architect behind the first student housing area Välkkylä (~Village of the brainy) named after the cartoon character. Antti completed his architectural studies in 1965, after which he established his own architect studio.

During the last couple of years of his life Aucu had a very productive period as an artist. In the summer of 1976 he held a solo exhibition at Hotel Savon Solmu in Pieksämäki. A distressing self-portrait which he painted as a farewell only minutes before his death became later a central topic in the documentary A portrait of a man (2010) made of his son Kalle in search of himself and his past. The documentary also served as one of the triggers helping Antti’s eldest child discover her biological roots.

 

Christel Knappe CV

Galleria

Galleria kajaste facebookissa – käy tykkäämässä!

 

 

 

Comments are closed.