Riitta Keurulainen
Graafikko ja kuvataiteilija Riitta Keurulainen työskenteli vuosikausia graafikkona, mutta halu taiteen tekemiseen kasvoi niin suureksi, että hän vaihtoi säännöllisen palkkatyön epäsäännölliseen, mutta itsenäiseen kuvataiteilijan työhön.
Hän kertoo: ”Innoitukseni lähde on melko tyypillinen eli luonto, mutta ei sen parhaimmillaan oleva kasvukausi, vaan sen lähes vastakohta: kasvun jälkeen erilaiset siemenet kuivuneen ja melkein huomaamattoman kasvin varressa, jäljelle jäänyt suonisto tai erikoisen suojan saanut hedelmä.
Ihmettelen niiden muodonmuutosta. Vaikka usein ne eivät itse loista enää väreillään, on niiden olemus kuitenkin samalla hauras, mutta voimakas. Ihmettelen myös eri kasvien siementen nerokkuutta; milloin ne ovat piilossa, milloin valmiina lähtöön…hiljaa ja elossa.
Kun Karjalohjalla sijaitseva työhuoneeni valmistui 2014, pystyin toteuttamaan teoksiani tekniikalla, joka mahdollisti sen, mitä halusin: öljyväreillä ja apuaineena lähinnä antiikkivaha (engl. Cold wax) mdf-levylle, joka on tarpeeksi vahva pohja työtavalleni. Työvälineinä käytän siveltimen lisäksi mm. teloja ja lastoja, värikerroksia lisäämällä ja esiin raaputtamalla. Näin saan pinnan, johon voin piirtää ja raaputtaa tarkalla viivalla. Piirtäminen onkin keskeisessä asemassa teoksissani.
Teoksiani voi katsella kaukaa, jolloin pinnan sävyt ja tausta kätkevät osan sisällöstä. Vasta lähempi tarkastelu paljastaa tarkempia yksityiskohtia.”
Lisätietoja: www.riittakeurulainen.fi
A QUIET LIFE
The source of my inspiration is quite typical, nature, that is, but not at its best in the growing season, but almost the exact opposite: the different seeds on the dried and almost inconspicuous plant stem after growth, the remaining venation, or the specially protected fruit.
I wonder about their deformation. Although they often do not flourish with their colors any more, their essence is at the same time fragile but strong.
I also wonder about the ingenuity of different plant seeds: when they are hidden, when ready to go… quiet and alive.
When my Studio in Karjalohja was completed in 2014, I was able to implement my work with the painting process that made it possible for me to do what I wanted: working with oil paint, and as an excipient, mainly cold wax, on MDF-fiberboard, which is a base stable enough.
In addition to the brush, I use various tools like rollers and spatulas by adding layers of color and scratching them out.
That’s how I get a surface to which I can draw/scratch sharply. –Drawing is a key part of my works.
My work can be seen from afar, whereby the hues and background of the surface conceal some of the content. Only a closer look reveals more detail.
More information: www.riittakeurulainen.fi
Teoskuvia :